Bedrijfsadvies starters

Als startende ondernemer wordt u bedolven onder allerlei regels:


•  u moet zich inschrijven bij de kamer van Koophandel en Belastingdienst;

•  u moet een goede administratie bijhouden;

•  u moet aangiften omzetbelasting indienen;

•  u moet een jaarrekening (laten) maken;

•  als u personeel in dienst heeft komen daar nog heel wat regeltjes bij.

 

Ook moet er rekening mee houden dat u wellicht een Verklaring Arbeids Relatie (VAR) nodig heeft.

 

De invulling van de formulieren luistert nauw. Door onjuiste invulling kunnen ongewenste situaties ontstaan, zoals het maandelijks moeten indienen van BTW aangiften terwijl dat ook per kwartaal had gekund of een te hoge of te lage voorlopige aanslag inkomsten belasting/ vennootschapsbelasting.

 

De vraag in welke juridische vorm u uw onderneming gaat drijven moet ook beantwoord worden: is de eenmanszaak de aangewezen vorm of is een maatschap, firma (VOF) of BV een betere oplossing voor u?

 

Ook praktische zaken als:


•  aan welke eisen moet de administratie voldoen.

•  aan welke eisen moeten mijn facturen voldoen.

•  wanneer en hoe krijg ik aan leveranciers betaalde BTW terug.

•  moet ik een kasboek bijhouden.

 

Bij al deze vraagstukken kunnen wij u adviseren en behulpzaam zijn en kunnen wij u een hoop werk uit handen nemen.